-
Rigimantas Gedgaudas: „Karikatūra – ta pati grafika”
Paskelbta gegužės 4th, 2011 5 commentsRigimantas Gedgaudas: „Karikatūra – ta pati grafika”.
Rigimanto Gedgaudo darbams, kuriuos jūs matote, nelabai tinka „karikatūrų” apibūdinimas. Nėra lengvai atpažįstamų kasdienybės realijų ir tiesmukiškos pašaipos, kuo dažnai piktnaudžiauja ne vienas karikatūristas.
Atspirties taškas – ne buitinė scena. Apibendrinimą matome iškart. Tiksliau: romantišką kultūros klišę, į kurią žvelgiant, mus nuo vaikystės pratino pamaldžiai sudėti rankas ir – šiukštu! – nejuokauti. Dailininkas ją susprogdina iš vidaus, „nužemina” ir „įžemina”. Tai pasiekia dažniausiai viena papildoma detale, kuri sukuria švelnų ironijos lauką. Ir prisimena: bet koks ritualinis moralės standartas vėliau ar anksčiau paneigia pats save.
> „Cogito, ergo sum“ (Lot. „Mąstau, vadinasi, egzistuoju“, Renė Dekartas) <
pieš. Rigimantas Gedgaudas
Dailininkas neniekina ir tradicinės buitinės karikatūros. Iki šiol tęsia „Miko Ridiko nuotykius” „Švyturio” žurnale (straipsnis rašytas 1995 m.). Buitinė karikatūra R.Gedgaudui asocijuojasi su trečiojo dešimtmečio nebyliuoju kinu. Herojai mušasi, krenta, laistosi vandeniu, salėje griaudėja juokas, bet vėliau pasidaro liūdna. Čarlis Čaplinas ir kiti nebyliojo kino lyderiai išsiveržė iš buities gniaužtų, sukūrė apibendrintą ir tragišką savo laikmečio personažą, aplinkos simbolį. Žvaigždes galima išvysti ir kasdienybėje.
Pateikiamuose darbuose atsispindi R.Gedgaudo kūrybos raida. Karikatūras pradėjo piešti dar aštuntoje klasėje. Jos R.Gedgaudo, kaip dailininko, kūrybos pradžia. Norėjo išreikšti aplink tvyrančio absurdo pajūtį. Tada tiek literatūroje, tiek dailėje buvo savotiškos draudimo ir leidimo zonos.
> Be žodžių…<
pieš. Rigimantas Gedgaudas
Satyrikų literatų melžiama karvė – tik kelios temos: santechnikas, miesčionis (labai neapibrėžtas), nemandagi pardavėja, bazės vedėjos… Karikatūristai turėjo savo tabu. Pavyzdžiui, raudoną telefoną ir kitus su valdžia susietus daiktus. „Dalis kolegų įprato prisitaikyti, – liūdnai prisipažino R.Gedgaudas. – Įprato prie honorarų, gana nerūpestingo gyvenimo. Kažką negrįžtamai užmušė savyje. Dabar yra nelaimingi”.
Dailininkas niekad nebuvo nustojęs piešti karikatūrų. Nei mokydamasis Dailės akademijoje, kur įgijo grafiko specialybę, nei vėliau, dirbdamas knygų ir žurnalų iliustracijų srityje. Pravertė įgyta patirtis. R.Gedgaudas grafikas praturtino R.Gedgaudą karikatūristą. Pradėjo šiam kelti griežtesnius reikalavimus. „Man karikatūra – ta pati grafika, – sako dailininkas. – Technine, kompozicine, apskritai amato prasme karikatūra neturėtų būti prastesnė. Jei buksuoja profesionalumas, jis nuvertina patį originaliausią humoro jausmą”.
> Be žodžių…<
pieš. Rigimantas Gedgaudas
Grafika paveikė R.Gedgaudo karikatūras ir idėjiškai. Jos tapo abstraktesnės, priartėjo prie ribos, kur ankstesnė žanro etiketė, kaip skėtis, nebegali uždengti naujų darbų.
Su R.Gedgaudu kalbėjosi Romas Daugirdas. 1995 m.
Komentuoti
car r r gegužės 4th, 2011 11:42